tisdag 3 april 2018

Ronit Koerner rapporterar från Berättarnätet Sveriges årsmöte i Ammarnäs


Kära berättarvänner!

I år hölls BNS årsmöte i Ammarnäs.
Hen kan tänka sig: ”usch nej, en förenings årsmöte är det tråkigaste som finns!” Ja! det är sant, det är det tråkigaste som finns, ja! i vanliga fall, men inte när det gäller BNS.
Jag har varit med om olika sådana möten genom åren och varje gång upplever jag att när det gäller berättare så är sådana årsmöte en öppning för en ny upplevelse.
I Ammarnäs fick vi träffa berättare som ville dela med sig av sina egna och sina förfäders berättelser. Vi träffade ättling till en Nybyggare familj och Samiska kvinnor som berättade i sina miljöer i en snö täckt by som jag har inte kunnat föreställa mig var möjlig att vara i.
Där uppe i Sverige träffade vi berättare som arbetar intensiv och inspirerande med olika samhällsprojekt. Med nyanlända, med bortglömda byars människor, med att starta ett berättar centrum. Vi hade en berättarkväll där vi berättade för varandra och för gäster från en scen med våra egna berättelser.
Jag blev påmind om att inte all kultur lever i Stockholm, Jerusalem eller NY. Jag blev berikad, inspirerad, uppvärmd, lycklig, uppfylld...
Jag tänkte på att Dalai Lama gav oss människor en uppmaning till det nya Millenniet: ”Se till att ni besöker en ny plats varje år!” Vad betyder det? Ja, jag tror mig om att komma närmare till förståelse i vad det kan betyda för mig att möta en ny plats och de människor som lever där.
Tack BNS att ni gör det möjligt för oss, att träffa varandra, träffa nya människor i nya miljöer.
Tack för rese bidraget. Tack för den goda goda maten. Och tack för alla berättelser!

Ronit Koerner
Medlem i: Nordisk ALBA Sverige - Allians för Läkande Berättande i Norden (Sverige, Norge, Finland, Danmark) Och i BNÖ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar