måndag 7 december 2015

Åsa Berge Sandgren: Miljömanifestet som urupplästes på ALBA:s sommarsymposium finns nu på YouTube. Sprid gärna!

Jag är med i en grupp som arbetar för samhällets omställning till hållbar utveckling. Med tiden har det blivit uppenbart för mig att även om vi får den nödvändiga informationen om sakernas tillstånd med klimatförändringarna,  så blir det inte nödvändigtvis någon  reaktion hos oss, det tycks som om vi gärna förtränger alltför tunga budskap.

Jag började fundera på hur man kan få en annan ingång, en på något vis mer lätttillgänglig och hoppfull ton fast fortfarande åtgärdsinriktad, och seriöst menad med budskapet att vi måste göra något aktivt, vi kan inte vänta längre - det är nu det gäller.

I alla fall skrev jag ihop Miljömanifestet en sömnlös natt i somras. Karin, min svägerska , och jag premiärläste upp manifestet på Nordiska Albas sommarsymposium, i augusti på avslutningsfesten.

Karin och min far tyckte att det krävdes illustrationer. Jag försökte få någon att nappa på det, men ingen var hågad. Till sist sade min systerdotter Andrea till mig: jag tycker du ska göra det själv.


Och så blev det. Vilken glädje efter trettio års uppehåll på tecknandet att vara igång igen! Mina söner har gjort musiken och min yngste son hjälper mig med det datortekniska tidsödande arbetet. Nu ska vi ta tag i översättningarna till engelska, spanska, finska, italienska, kinesiska, ryska , arabiska och swahili och lägga ut även dessa på YouTube. Spännande, tycker jag!

Varma och hållbara hälsningar

Åsa Berge Sandgren

Sprid det gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar